Episode 23 er anderledes end normalt, idet vi ikke beskæftiger os med en specifik udgivelse men med en lang række. I løbet af episode tager vi et blik på mange af de settings, der er blevet udgivet til Advanced Dungeons & Dragons (og en enkelt, som er på kanten til undtagelsen).
Advanced Dungeons & Dragons er udgivet i en First Edition (1977-1989) og en Second Edition (1989-2000), og systemet er nogenlunde bagudkompatibelt, men med udgivelsen af 3rd Edition i 2000, som nu ikke længere bag titlen Advanced blev der brudt betydeligt med reglerne, og i skrivende stund er vi oppe på 5th edition.
Vi kommer en tur rundt om følgende settings:
- Greyhawk (1980)
- Mystara (1981)
- DragonLance (1984)
- Forgotten Realms (1987)
- Spelljammer (1989)
- Ravenloft (1990)
- Dark Sun (1991)
- Al-Qadim (1992)
- PlaneScape (1994)
- Council of Wyrms (1994)
- Birthright (1995)
Vi har tidligere talt om D&D Basic i en episode, og vi har også en Actual Play episode.
Fed episode!
Tony DiTerlizzi er fucking fantastisk. Hans hjemmeside med billeder fra Planescape kan findes her: https://diterlizzi.com/gallery/planescape/
Det er sjovt da jeg I nævnte Council of Wyrms fik jeg automatisk associationer til Diet of Worms i 1521. Jeg kan ikke forestille mig at det er bevidst fra forfatternes side, men det er alligevel lidt sjovt.
Vi snakkede også selv om ligheden med Diet of Worms. Og på den ene side er jeg enig i at det nok ikke er en bevidst ting fra forfatternes side, på den anden side har de jo uden tvivl været lige så store nørder som vi er, så nogen af dem har nok også moret sig over den lighed.
“Her ligger jeg på mit guld. Jeg kan ikke andet. Bahamut hjælpe mig!”
Det er desuden sjovt at det afspejler forskellige tilgange til det at skrive setting. I Warhammer havde “Council of Wyrms ” helt sikkert haft en meget klar reference til Luther.
Lige en sjov ting som I ikke kommer ind i episoden: Jim Holloway (som illustrer Spelljammer) har mildest talt en sær streg, ja.
Udover Spelljammer har han også lavet illustrationerne til Paranoia. Begge dele passer sjovt nok rigtig godt til hans streg (http://www.laenestolsrollespil.dk/2018/09/11/paranoia-2nd-edition/)
Vi havde så mange settings at se til i forvejen, at det virkede lidt rigeligt, hvis vi også skulle til at henvise til settings udenfor D&D. Men jeg er ganske enig i at Holloways streg er meget afgørende for hvordan Paranoia føles. I begge tilfælde så skal jeg personligt lidt over den hurdle at folk er så grimme, og så bliver det en fed ting i sig selv. Lidt tilsvarende skulle jeg også vænne mig til det groteske i Gerald Brom (Dark Sun) og John Blanche (Warhammer), men nu er de blevet definerende for hvordan jeg ser de settings.
Klart! Det var på ingen måde ment som en kritik, bare en tilføjelse fra en anden kæmpestor nørd 😀
Og ja. For mig er Warhammer meget formet af Ian Miller og John Sibbick (som lavede den ikoniske forside til første udgave).
For mig er Holloway ikke så afgørende i at forme Spelljammers univers, som Brom er for Dark Sun og Tony for Planescape, hvorfor han ikke nævnes i samme grad. Holloways arbejde med Paranoia derimod er uforligneligt. Holloway har dertil lavet en del andre D&D ting herunder for eksempel Immortal level scenarierne.
/ Morten
Grunden til at jeg bed mærke i det var at jeg ikke forestillet mig at Jim Holloway havde kunnet illustrerer Spelljammer, men hvor jeg blev meget overrasket over at hans stil faktisk passer rigtig fint til settingen.
Men ja, ikke helt lige så ikonisk som Brom er ift Darksun (og han er awesome) eller Tony er for Planescape.