En podcast om rollepil

Exalted 3rd edition

Exalted 3rd edition er et storyteller-baseret rollespil, som trækker blandet andet på Wushu-genren, og som i sin tidlige version var tænkt som værende en del af samme univers, som World of Darkness-rollespillene (på samme måde som Earthdawn og Shadowrun er/var forbundet).

Vi tager her et kig på grundbogen til Third Edition, som via kickstarter blev udgivet i 2016. Det er udgivet af Onyx Path og White Wolf. Det er en kæmpe regelbog på næsten 700 sider, som trods sit store omfang stadig kun berører et lille område Exalteds mangfoldige univers. Exalted så dagens lys første gang i 2001, og det blev fulgt op af en ny udgave i 2006.

Vi har tidligere været inde på Vampire: The Masquerade, som Exalted deler system med, og vi har derfor også Peter Brichs fra Papstinenser på besøg for at bidrage til samtalen. I modsætning til normalt er episoden optaget online.

7 Kommentarer

  1. Thais Munk

    Woho, fed episode!

    Jeg er også noget kritisk overfor Exalted, så det var spændende at høre jer snakke om det her.
    Jeg er lidt nysgerrig ift en enkelt ting: Elias nævner undervejs at der var et ideologisk valg i at der ikke var noget GM-kapitel i bogen. Jeg er helt enig med ham i at det er jævnt hen dumt at gøre. Men….hvorfor i alverden har han gjort det? Var det bare på grund af plads mangel eller hvordan?

    • Laenestol

      Jeg overlader det til Elias at uddybe. Jeg kan blot konstatere, at der er flere andre rollespil, som er begyndt på denne praksis, hvor ‘grundbogen’ nu dækker over regler og karakterskabelse og noget setting, og så følger GM-vejledningen i et separat supplement. For nogen er det måske en måde at skabe en ekstra publikation, for andre er det måske fordi de ikke har så meget at sige om at være GM i det spil, som de skriver for.

      / Morten

  2. Thomas Munkholt

    Jeg sidder selv og roder med en form for momentum-mekanik, og jeg anede ikke der var en hér. Det må jeg se nærmere på. Ellers lyder det på mange måder virkelig skørt. Hvorfor bruger rollespil så mange ord?!

    • Laenestol

      For Momentum-mekanikker, så der er også Ars Magica og 2d20-systemets modeller. I Ars Magica opbygger man en angrebsbonus, der kan udløses som skade, og i 2d20 systemet opbygger man en pulje af point, som man kan anvende, eller man kan overføre pointene til en fælles pulje, som de andre spillere kan gøre brug af (det bruges i Star Trek Adventures, Conan: Age Undreamed of, John Carter of Mars etc.).

      / Morten

  3. Søren Hjorth

    Puha.
    Det er lidt hjerte/smertesbarnet i har taget fat i her.
    Hurtig baggrund. Jeg har kørt Exalted i mange forskellige kampagner, endda i forskellige systemer (der findes nogle ret fede derude), siden 2001. Så, det er lidt den der ulykkelige teenage-kærlighed der er kommet og gået i mange foreskellige afskygninger.
    Jeg har sjældent start/stoppet så meget og at kunne skrive noter, for jeg har lidt kommentarer.

    Til dem der gerne vil se om Exalted: Essence, deres regellette udgave, er noget for dem, så kan der ses en livestream i weekenden på Onyx Path’s VirtualCon. Og du får mulighed for at spille alle 10 Exalted typer fra starten af. Jeg stoler noget mere på ExEss designerne end Ex3.

    Og ja, Godbound er ret meget Exalted med serienumrene skrapet af.

    Den bedste officielle version af Exalted pt.? Det er nok 1st Edition QuickStarten pt.
    De nye FatSplats, Dragonblood og Lunars, er pokkers lækre i både setting og mekaniske finurligheder.
    Der er et eller andet ved OPP’s Ex3-design der gjorde det utroligt svært at køre, selvom jeg kørte det på ugebasis i sin tid.

    _________________________________________________

    SETTING:
    – Opsamlingsværker?
    Nej. Det er det ikke. Ex3 er blevet så stort på baggrund af at der var et ønske fra designernes side om at skabe en ny vision af Exalted, tæt på første udgaves tematikker.
    Der er mængder af materiale fra 2nd og 1st Ed der aldrig er blevet rørt ved, og især Lunars er blevet bygget op fra bunden igen, både mekanisk og settingsmateriale.
    Det er meget et nyt system, og rigtigt mange ting fra tidligere tider er blevet smidt ud med badevandet.
    Der er utroligt mange Exalted fans gik helt amokka da de så deres darlings blive dræbt.

    – Ang. Anime-indflydelse?
    Her har vi et flowchart. Lavet tilbage i 2001.

    Dinosaurs Rule The Earth!
    / \
    / Eastern Epic +
    Western Epic Chinese Novels
    / \ | \
    / Classical | \
    Lord Dunsany Histories | Floating World
    \ / | Prints
    \ / Wuxia |
    Pulp Fantasy \ Anime
    / \ \ /
    Riverworld* Pulp Revival CRPGs
    \ | /
    \ v /
    +—–> Exalted <———-+

    * Tom Mix pwnz j00.

    – En Fælles Mytologi
    En mytologi? Well. Måske er der mere en metafysik på tværs af verdenen.
    Men, de lokale steder har deres egne legender og ting de husker om heltene.

    – Magitek?
    Det er strengt taget ikke nødvendigt. 3rd har også skruet meget ned for den del.
    Utroligt nok er det reelt en del af de indiske mytiske cykluser, ala Mahabarata.
    De våben/rustninger deri er meget derhen af.

    REGLER:

    – Stunts
    Stunts er fede, men de er lidt ligegyldige.

    – Kamp
    Well. Jeg har haft en kamp der gik i overtid på en session.
    Kamp-systemets største anke er at Exalted ikke er et asynkront spildesign.
    Dvs. at spillere og spillederkaraktere bruger i bund og grund samme regelsystem.

    – Social Interaction:
    Det er forkert. Du kan altid lave en Read Intensions Actions. Den bruges imod Guile.
    Jeg ved ikke helt hvordan i har misset den.
    Men, I har meget ret. Det sociale system er lettere klunky og udmønter sig underligt i hvor stort det er i forhold
    til at folk kan have sociale interaktioner.

    – Crafting
    AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    60 Charms til en ting…. WTF?!

    – Ang. Subsystemer…
    Men… de nægtede at lave et system for reelt bureaukrat og projektudvikling?

    FORMIDLING:
    Ja. Ugh. JA.
    Der bliver sagt søgefunktionen: Søren sagde Ja i kor.

    – Setting Småbidder:
    Planen var at små-episoderne skulle være inspirations-kilder for at folk selv kunne kaste sig
    i gang med at designe setting materiale. Meget af det der bliver nævnt kommer aldrig til at blive uddybet specielt meget.
    Og nej, jeg ser det ikke som at de har ville samle op på tidligere tiders materiale, men mere at de har planket lidt,
    skrapet det fri for bagage og lavet et reboot af deres gamle locations.
    Tro mig, original teksten til Ex3 havde endnu flere steder.

    – Spillederkapitlet
    Preach it Elias. Og ja, det var ideologiske grunde.
    Gimme dat GM book.

    Jeg tror Exalted har en fanskare på samme måde som mange andre store universer har en fanskare. Det er kreativt, folk kan bruge det uden selv skulle opfinde deres egen dybe fantasytallerken. Hver af Exalted-typerne har deres egen fortælling, en implicit narrativ som gør der interessant.
    Og, så har de brugt en del tid på at gøre Mytisk Sword&Sorcery med Weird Fantasy elementer til en spiselig ret der har brand-recognition og fælleskabsdannelse.
    Jeg har f.eks. ikke set en RPG Setting med mere fanfiction og fanart førend at Critical Role kom forbi. (Den bunke inkluderer rigtigt meget dårlig erotika btw… ved ikke om det er et salgsargument…)

    Tak for den her folkens. Jeg har brugt en god eftermiddag på at tænke og lytte.
    Det fik vokaliseret rigtigt mange af mine usagt bøffer med Ex3.

    /Søren

    • Laenestol

      Mange tak for den grundige feedback. Fedt at du ligefrem har synes det var værd at pause i lytningen for at tage noter 🙂

      Opsamlingsværk var det forkerte ord at bruge, for jeg er sikker på at du har ret i at det er en masse der er bygget forfra og flere ting der ikke er kommet med. Men når det har lavet en bog der er den dobbelte størrelse af Exalted first edition, og stort set alt den ekstra plads er taget af (ligegyldige) charms, så var det indtryk jeg fik i forhold til min baggrund fra Exalted 1st edition, stadig at de mere eller mindre havde leget Katamari Damacy og fejet alt muligt op i en ukurateret romkugle af indhold, i stedet for at gøre sig umage med at vælge fra. Indtrykket er givetvis et andet, hvis man har fulgt med hele vejen og er kæmpe fan.

      Du har ret i at vi har misset Read Intentions, eller i hvert fald opfattet den som noget hvor man i forvejen skulle have bragt sig selv i en situation hvor de intentioner man vil prøve at aflæse kommer i spil. Og jeg tror at det i vores hoved svarede lidt til at kaste sig ud i en konflikt før man vidste hvad der var på spil. Men mest af alt så var det nok bare sådan en selvforstærkende effekt af at fordi det sociale system ikke rigtigt kom i spil, så satte vi os ikke ind i det og derfor virkede det mere uoverskueligt at få det i spil.

      Og du har helt sikkert ret i at Exalted trods evt. fejl har sin helt egen charme og bestemt leverer en type fantasy man ikke lige finder i andet rollespil og som det heller ikke er trivielt lige at smække sammen selv. Jeg har stadig glade minder om min Dragon Blooded kampagne, og kunne sagtens finde på at gå tilbage til den del af setting på et tidspunkt. Men nok ikke med 3rd Edition reglerne.

      /Nis

      • Søren Hjorth

        Hvad kan jeg sige, jeg er voldsomt stor Exalted nørd.

        Altså, jeg har engang tabt en af mine Ex3 bøger henover min fod. Så, jeg er enig i at den bog er alt for stor.
        Men, det er vist det der sker når man har som design mål at lave et system der har lige så mange muligheder og finurligheder som et Kortspil. 1st Edition’s designmål var lidt at lave et rollespil med et Magic:tG powersystem. Det er vist først i 3rd Edition de klarede at få den del til at fungere, men konsekvensen var et Charm system der virkelig fyldte halvdelen af et 600 siders bog.
        Man skulle have udgivet dem som spille kort i stedet for.

        Og ja, det sociale system er en underlig størrelse når man er vandt til reelt udspillet rollespil. Det gør ting lidt besværlige, men det er vel det evigt tilbagevendende problem med sociale mekanismer i en kultur der foretrækker at rollespille sociale scener. Men, det er jo et helt andet emne.

        Read Intentions er bread-and-butter for Sociale ting. Forstå hvad modstanderen vil, og kom videre.

        Det skal så siges, at jeg har haft to kampagner der har haft spillere der i arrigskab smed Ex3 system væk fra sig, netop fordi det var så tungt. Hvis jeg på en eller anden måde kunne konvertere alle mekanismerne spillet til et computerspil, så ville det være guld. Men som rollespil? Alt for tungt.

        Hvis i føler for at vende tilbage til Creation, så fik jeg set Exalted Essence her i weekenden, som stadig er ved at blive udviklet, men jeg sad nærmest med åben mund og polypper på hvor elegant et system de har udviklet ved at tage Ex3 og bruge en masse moderne, regellette designvalg.
        Så, der er håb forude.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *